Meditatie

Met yoga proberen we meer invloed uit te oefenen op onze state of mind; hoe we dingen zien, ervaren, beleven etc. De fysieke oefeningen en de ademhaling hebben als doel om ons lichaam fit en energiek te maken en houden. Ook dienen de oefeningen om goed in de meditatie houding te zitten.

Met de meditatie proberen we ons even af te sluiten van alle prikkels van de buitenwereld en naar binnen te keren. Hoe vaak nemen we eigenlijk de tijd om echt even te zitten en de de rust te voelen in ons zelf. De rust die er altijd is.

Wanneer je begint met het oefenen van meditatie; zittend, met je ogen dicht, het volgen van je ademhaling en de mantra OM herhalen op elke in- en uitademing, zullen we de rust in het begin absoluut nog niet voelen. Het lijkt eerder alsof de stroom van gedachten alleen nog maar groter wordt. Dit is normaal en hoort er allemaal bij.

Hoe meer we blijven oefenen met mediteren, hoe makkelijker het wordt om alle gedachten wat meer naar de achtergrond te brengen en juist onze focus bij de adem en de OM klank te houden. Langzaam gaan we ervaren dat onder de laag van die velen gedachten er een rust en een stilte on ons is die er altijd zit.
Door dit steeds meer te ervaren kunnen we die rust ook gedurende de dag gaan ervaren. Ons handelen en denken wordt rustiger. En deze rust heeft ook weer effect op onze manier van denken en ons lichaam.

Image

- Quote -